Wednesday, April 1, 2015

Soalan-Soalan Yang Memerlukan Jawapan Lisan dan Bertulis Bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Dewan Negeri Yang Ketiga Belas Perak Darul Ridzuan mulai 31hb Mac 2015


Soalan-Soalan yang memerlukan jawapan lisan :

1. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan kenapa kerajaan meluluskan dinaikkan fi tahunan iklan sehingga 6,600% atau 66 kali bagi bill board apabila satistik menunjukkan pendapatan Pihak Berkuasa Tempatan-Pihak Berkuasa Tempatan (PBT-PBT) mencukupi untuk menampung perbelanjaan.

2. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan perkara-perkara berikut:-

i) Berapakah jumlah pelabuhan di Negeri Perak, berapa milik swasta dan berapa milik kerajaan.

ii) Apakah langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memastikan kerajaan mempunyai kawalan ke atas pelabuhan-pelabuhan ini.

3. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan kenapa kerajaan menghalau petani-petani dan penternak-penternak daripada tanah-tanah yang telah lama diusahakan oleh mereka hinggakan mereka terpaksa berdemonstrasi hingga ke Putrajaya untuk membantah tindakan kerajaan Negeri Perak.


Soalan-Soalan yang memerlukan jawapan bertulis :

1. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan jumlah keuntungan setiap tahun bagi tahun 2009 hingga 2014 daripada tanah-tanah yang diluluskan kepada SSI (State Secretary Incorporated) dan juga projek-projek yang dilaksanakan oleh SSI. Nyatakan bagaimana keuntungan berkenaan digunakan.

2. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan perkara-perkara berikut berkenaan dengan Menteri Besar Incorporated (MBI) dari tahun 2011 hingga 2014.

i) Jumlah tanah (senaraikan) yang diluluskan kepada MBI.

ii) Projek-projek yang dilaksanakan oleh MBI dan keuntungan/kerugian mereka.

3. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan samada syarat-syarat yang dikenakan ke atas skim-skim perumahan dan pembangunan yang dilaksanakan oleh agensi-agensi kerajaan seperti SSI, MBI dan PKNPK adalah sama dengan yang dikenakan ke atas pemaju-pemaju persendirian. Jika tidak, nyatakan perbezaannya.

4. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan kenapa Majlis Perbandaran Manjung boleh meluluskan projek-projek pembangunan di sepanjang jalan masuk ke Changkat Keruing begitu dekat dengan jalanraya. Adakah kelulusan projek-projek ini menepati undang-undang dan peraturan-peraturan yang sedia ada?

5. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan apakah rancangan kerajaan untuk kawasan Daerah Kerian hinggakan 2 ‘interchange’ iaitu Bandar Bahru/Parit Buntar ‘interchange’ dan Alor Pongsu ‘interchange’ yang jaraknya hanya lebih kurang 5 km diantara mereka dibina di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan.



YB DATO NGEH KOO HAM

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI