Monday, June 15, 2009

7 MPs suspended for 2 days

7 Members of Parliament were suspended for wearing headbands in Parliament today.

Those susupended include Dato' Seri Nizar, Dato' Ngeh Koo Ham, YB Nga Kor Ming and YB M. Kulasegeran.

7 comments:

Unknown said...

First the power grab by the BN!

Then Mentri Besar Haram!

Next- those wearing black got arrested!

Then people drink Kopi ‘O’ also not allowed!

Play Video on DUN proceeding also got arrested!

MPs wear headband also cannot! I wander is it ok to wear songkok, turban?

Where is the freedom of expressions?

Now we can sue the Speaker!
We can also drag the Speaker out of the Dewan and appoint a new speaker!!!!!!!!!

Anonymous said...

Low class House

U're Rite said...

Opposition always right.
Government forever stupid & full of crab.

Now Perak fiasco being brought here. Low class MPs. Photographer also can be MP - what a joke.

Ipoh Marley said...

Kata-kata hikmat Tun Tan Siew Sin
“Orang melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak di iktiraf sebagai rakyat tanah melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan sah kaum lain.”

Ipoh Marley said...

Kata-kata hikmat Tun VT Sambathan
“ Pada tahun 1955, kita telah memenangi pilihanraya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangkamasa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang di lakukan oleh orang melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang di lakukan oleh pemimpin-pemimpin melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan di terima di Ceylon dan juga tidak di terima di Burma. Sama halnya dengan kaum cina, mereka tidak di terima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak di berikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata “kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara”. Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa melayu, ribuan orang India, cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana di lahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu?. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda kerana menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.”

June.W said...

i do not know what Hadi trying to tell...but from what i understand that originally, our nenek moyang are all pendatang except for those orang asli who originally here. Malaysian, just similar with Amiricans, they are saying United State belong to the people, but actually, US belong to Red Indian originally...

Unknown said...

I tend to agree to what June said and I dun understand what has it got to do with the perak power grab by BN as HAdi mentioned?
For heaven's sake Orang Asli in Malaysia should have all the power and whatever rights not others!!!!!!!!
If not for the Indian,Can we be prosperous in agriculture? If not for the Chinese can Perak/ Malaysia be rich from the tin revenues? We all worked together for a better Malaysia.ThePOOR Orang
Asli was and is still being marginalised by the UMNO/BN.
I think other race are more tolerance in allowing special priviledges be given to certain race but will it bring good to the nation? we are producing.......graduates which are not marketable.This is one of the factor why HI-tech companies/factories are shifting away beside the NEP.I think we should not talk about races and so on. All the races had contributed to the building of this nation.We can be better than many many nations if not for the NEP and if we look beyond RACE, for we all originated from ADAM and Hawa(EVE).
AS for Communist leader Mr Chin Peng, he should be forgiven as we have forgiven many others of different race, we also have forgiven The Japanese, the Indonesian.The communist had helped us to fight the Japanese,the British and the Baling talk took place and the agreement signed. Are we not going to honor these?
All true religion teaches us to do so!Also teach us not to kill. We want to look forward to live together and to build a good nation not like many countries whereby they went into chaos because of never ending race issues. Do we want to follow them? Can we become developed country by 2020?
Let us be matured! Think more of unity and nation building rather than harping on 'ketuanan...... The choice is for us to choose-progress or destruction!!!